Google Search Console hakumarkkinoijan työn tukena

December 23, 2021

Tämän artikkelin tarkoitus on avata Google Search Consolen toiminnallisuuksia ja sitä, miten voit Search Consolessa saatavilta olevan datan perusteella muodostaa käsityksen verkkosivusi nykytilanteesta. Google Search Console on täysin ilmainen ja hyvin monikäyttöinen hakukoneoptimoinnin työkalu. 


Kiitos Googlen, Search Console myös päivittyy aika ajoin näppärillä uusilla ominaisuuksilla, joten on hyvä virkistää muistia siitä, mitä Search Consolesta löytyykään. Tässä artikkelissa esittelemme Search Consolen tällä hetkellä tärkeimmät toiminnallisuudet ja ominaisuudet.   


Toiminnallisuudet 

Yleiskatsaus  

Yleiskatsaus-näkymästä näet kätevästi kaikki oleellisimmat sivustosi metriikat - orgaanisten klikkien kehityksen lisäksi näkymästä näet sivuston kattavuuden, eli sen, onko sivustollasi indeksointiongelmia. Kokemus-osiosta näet dataa sivuston suorituskyvystä, mobiilikäytön mahdollisista  ongelmista sekä datan sivuston käyttökokemuksesta. 


Yleiskatsauksessa on siis esillä seuraavat metriikat: 

  • Kehitys 
  • Kattavuus 
  • Kokemus 
  • Parannukset


Esittelemme nämä tarkemmin tämän artikkelissa myöhemmin. Yleiskatsaus-näkymää on hyvä ja kätevä käyttää sivuston tilanteen pikatarkasteluun. 

Kehitys 

Kehitys-osio osoittaa sivustosi orgaanisten klikkien, hakujen, näyttökertojen sekä hakutulossijaintien kehitystilanteen. Graafin yläpuolelta voit vaihtaa hakutyyppiä - voit tarkastella tai vertailla esimerkiksi kuva- tai videohakuja tekstihakuihin. Lisäksi voit muuttaa ajanjaksoa, jolta haluat tarkastella dataa. Oletuksena Search Console näyttää dataa viimeiseltä kolmelta kuukaudelta. Voit myös verrata viimeistä kolmea kuukautta edeltävään kolmeen kuukauteen. Näin näet kätevästi sivustosi kehityksen yleisen tilan. 


Voit myös sulkea ulos tietyt hakusanat kyselyt-näkymässä. Tämä on erityisen kätevää, jos sivullesi päädytään yleisesti brändätyillä hauilla - voit rajata brändätyt haut kokonaan pois, jolloin näet sivustosi avainsanaoptimoinnin todellisen tilan. Brändätyillä hauilla tarkoitetaan siis hakuja, jotka sisältävät yrityksesi nimen - sellaisissa hauissa luonnollisesti yleensä sijoitutaan jo hyvin korkealle hakutulossivulla, eikä tuon datan tarkastelu ole siten välttämättä kovinkaan relevanttia. Brändättyjen avainsanojen sijaan tulisi keskittyä ei-brändättyjen hakutermien tarkasteluun jotta saadaan kaikista olennaisin tieto orgaanisen liikenteen tilasta. 


Kehitys-raportti on kaikkein oleellisin raportti aktiivisen sisältömarkkinoijan ja hakukoneoptimoijan kannalta. Tällä raportilla pysyt perillä siitä, miten sivustosi orgaaniset sijoitukset kehittyvät ajan sekä sivusi että Googlen algoritmin muutosten myötä. 


URL-tarkistus 

URL-tarkistus-osiossa voit sivukohtaisesti tarkistaa, mikä minkäkin sivun yksilöllinen hakunäkyvyysstatus on. Voit syöttää palkkiin sivun https-osoitteen, jonka jälkeen Search Console analysoi sivun tilan. Jos sivustoa ei ole indeksoitu, eli lisätty Googlen hakemistoon Googlen “crawler”-eli ryömijäbotin toimesta, URL-tarkistus huomauttaa virheistä. Tämä on kätevä työkalu esimerkiksi uusien blogipostausten/sivujen indeksoinnin tilan tarkastelua varten. 


Hakemisto

Kattavuus 

Kattavuus-raportti osoittaa sivustosi sivujen statuksen. Voit tarkistaa täältä hakemistoon lisätyt sivut ja hakemistoon lisäämisen aikana sivustolta mahdollisesti löytyneet ongelmat. Sivujen tiloja on 4 - virhe, varoitus, hyväksytty tai poissuljettu. 


Raportilta löydät myös yksityiskohtaisempia tietoja mahdollisista virheistä. Mikäli verkkosivuillesi ei tehdä säännöllisesti muutoksia tai et kirjoita säännöllisesti uutta sisältöä, riittää kun tarkistat tämän näkymän kerran kuussa mahdollisten indeksointiongelmien varalta. 


Sivustokartat 

Sivustokartat-työkalulla voit helposti lähettää sivustokartan esimerkiksi uudesta verkkosivustosta luettavaksi Googlelle. Sivustokarttaraportin avulla voit kertoa Googlelle sivusi uusista sivustokartoista sekä nähdä aiemmin lähettämäsi sivustokartat ja mahdolliset virheet, joita Google on havainnut jäsentäessään lähettämiäsi sivustokarttoja.


Poistot 

Poistot‑työkalun avulla voit väliaikaisesti estää omistamiesi sivustojen sivujen näkymisen Googlen hakutuloksissa, nähdä poistopyyntöjen historian sekä omaisuuden omistajien että muiden osalta ja nähdä sivustosi URL-osoitteita, joiden ilmoitettiin sisältävän aikuisille suunnattua sisältöä. Voit myös poistaa vanhentunutta  sisältöä Googlen hakutuloksista tällä työkalulla. 



Kokemus

Käyttökokemus 

Google on sivustoja hakijoille suositellessaan entistä enemmän alkanut antaa painoarvoa sivun käyttökokemukselle. Tämä uusi käyttökokemuspäivitys on julkaistu 100% elokuussa 2021, ja Google on ilmoittanut päivittävänsä vaikuttavien signaalien listaa vuosittain. Käyttökokemusta analysoidessaan Google ottaa huomioon seuraavat signaalit: 


Core Web Vitals 

Core Web Vitals koostuu kolmesta osa-alueesta:

1. LCP, Largest Contentful Paint FID

Miten kauan näkymän suurimman sisältöelementin renderöintiin menee aikaa siitä, kun käyttäjä pyytää URL-osoitetta. Suurin elementti on yleensä kuva, video tai suuri lohkotason tekstielementti. Tämä on tärkeä asia, koska sen avulla lukija tietää, että URL-osoite todella latautuu.

2. First Input Delay

Aika, joka kuluu käyttäjän ensimmäisestä interaktiosta sivullasi (kun hän esimerkiksi klikkaa linkkiä tai napauttaa painiketta) siihen, kun selain vastaa interaktioon.

3. CLD, Cumulative Layout Shift

CLS mittaa kaikkien yksittäisten asettelumuutosten yhteenlasketut pisteet kaikista odottamattomista asettelumuutoksista koko siltä ajalta, kun sivu on ollut olemassa. Pisteet lasketaan nollasta mihin tahansa positiiviseen lukuun, jolloin nolla tarkoittaa ei muutoksia. Mitä suurempi luku on, sitä enemmän sivulla on asettelumuutoksia. Tämä on tärkeää, koska sivun elementtien muuttuminen käyttäjän yrittäessä käyttää niitä on huono käyttökokemus.


Käytännössä Core Web Vitalsin tarkoituksena on mitata ja antaa markkinoijille ja sivustovastaaville dataa sivun käyttökokemuksesta. Voit lukea Core Web Vitalsista lisää täältä [Linkki CWV-blogiin] 


Sivuston mobiiliystävällisyys

Mobiiliystävällisyyden voi varmistaa Googlen mobiiliystävällisyyden työkalulla, joka löytyy myös Search Consolesta. 

 

Sivuston turvallisuus 

Sivusto ei sisällä pahansuopaa tai vaarallista sisältöä. Search Consolen turvallisuus-raportista voi tämänkin tarkistaa. 


HTTPS

HTTPS on turvallisempi ja kehittyneempi versio entisestä http-protokollasta.

Intrusive interstitials

Sivuston katselun keskeyttävä sisältö, kuten pop-up-ilmoitukset ja mainokset. Mitä enemmän tämän kaltaisia ilmoituksia tai mainoksia sivulla on, sitä huonompi sivustosi käyttäjäkokemus on. 

Suorityskyky 

Suorituskyky-raportti keskittyy Core Web Vitalseihin. Search Console valmistelee raportit mobiili- ja työpöytälaitteille erikseen. Sivustosi sivut jaotellaan kolmeen eri tilaan - Hyvä, parantamisen varaa, ja heikko. Search Console raportoi myös ongelman tyypin ja sivun, jolla ongelma esiintyy. Täten ongelman korjaaminen on suhteellisen helppoa. 


  


Mobiilikäyttö

Mobiilikäytettävyysraportissa luetellaan sivustosi sivut, joilla on käytettävyysongelmia mobiililaitteilla.


Ylätason näkymässä näkyvät kaikki sivut, joilla on mobiilikäytettävyysongelmia. Klikkaamalla ongelmaa näet siihen liittyviä lisätietoja, kuten näyteluettelon ongelman vaikutuspiirissä olevista sivuista, tietoja ongelman korjaamisesta ja ohjeet tekemiesi korjausten ilmoittamiseen Googlelle.

Parannukset

Parannukset-osiosta löydät dataa rikkaista tuloksista. Googlen rikkaat hakutulokset ovat uudenlaisia hakutuloksia Googlessa, jossa tavallisen sinisen linkin sijaan näytetään esimerkiksi karuselleja, kuvia, tai muita elementtejä, jotka eivät ole tekstiä. Näitä tuloksia voivat olla mm. logot ja reseptit. 


Manuaaliset toimenpiteet 

Jos hakukoneoptimoinnissa käytetään mustan hatun menetelmiä eli kiellettyjä menetelmiä, Google yleensä huomaa sen ja asettaa sivullesi sanktioita - joko poistaa sivustosi hakutuloksista tai vähentää sivusi tarjoamista hakutulossivulla. Näitä kutsutaan manuaalisiksi toimenpiteiksi.

Tietoturvaongelmat 

Täällä näet tietoa sivustosi mahdollisista tietoturvaongelmista. Googlen botit ryömivät sivustoja jatkuvasti ja etsivät sivukävijöille mahdollisesti haitallista toimintaa tai sivun hakkerointiyrityksiä, 

Yhteenveto

Search Consolen käyttöönotto on yllättävän helppo prosessi, mutta kaikkien ominaisuuksien ja mahdollisuuksien tehokkaaseen hyödyntämiseen vaaditaan kokemusta. Paras tapa oppia Search Consolen käyttäminen on eri ominaisuuksien rohkea kokeilu ja säännöllinen, systemaattinen vieraileminen Search Consolessa.