Konversioseurannan merkitys digitaalisessa markkinoinnissa

December 7, 2021


Olet tehnyt kaiken työn - suunnitellut ja luonut kampanjat, optimoinut laskeutumissivun, kohdistanut mainonnan halutulle kohderyhmälle ja asettanut mainonnan tavoitteet. Nyt, kun digitaalisen mainonnan kampanjat ovat päällä, haluat tietää, miten ihmiset vastaavat markkinoinnin toimiisi. Digitaalisen markkinoinnin työ ei lopu kampanjoiden käynnistämiseen - kampanjoita täytyy seurata, optimoida ja viilata matkan varrella kohti haluttuja tuloksia. 

Liiketoiminnan kannalta olennaisia tapahtumia kutsutaan konversioiksi. Konversio voi olla vaikkapa yhteydenottolomakkeen täyttö, uutiskirjeen tilaaminen, sovelluksen lataaminen tai tuotteen ostaminen - siis mikä tahansa toiminto, jolla on liiketoiminnan kannalta merkitystä. Myös tietyn klikkauksen suorittaminen voi olla konversio, mutta näitä kutsutaan usein välikonversioiksi, sillä ne tapahtuvat ennen lopullisen konversion toteutumista.


Konversioseuranta auttaa sinua seuraamaan määritettyjä konversioita ja seuraamaan, mistä lähteistä konversioita saadaan. Näin voit verrata esimerkiksi some- ja hakumainonnan kampanjoiden tehon eroa. 


Jotta konversioseuranta voidaan aloittaa, niin kutsuttu konversiotapahtuma täytyy määrittää. Ne voidaan määrittää Google Analyticsissä tai vaikkapa mainosalustojen omilla seurantatyökaluilla. Kun tapahtuma on määritetty konversioksi, kannattaa konversiotapahtuman oikeellisuus testata. Näin voit varmistua siitä, että konversioseuranta toimi kuten pitääkin. 


Konversioseuranta siis mittaa ja seuraa miten kohderyhmän vastaa digitaaliseen markkinointiin ja kaikista tärkeimpänä, “konvertoituvatko” vierailijat asiakkaiksi tai ainakin potentiaalisiksi sellaisiksi. Konversioseuranta myös auttaa arvioimaan, mihin kanavaan kannattaa lisätä budjettia ja mistä sitä voisi vähentää. 

Mitä toimintoja seurata?   

Yksi digitaalisen markkinoinnin suurimmista hyödyistä on mitattavat tulokset. Erilaisten kohderyhmien, kanavien ja markkinointitoimien dataa on nähtävillä niin Google Analyticsissä, hakukonemarkkinoinnin työkaluissa kuin somekanavien omissa analytiikkatyökaluissakin. 


Dataa on olemassa paljon. Avain onnistumiseen on siinä, että kaiken datan keskeltä  osaa löytää merkittävimmät metriikat digitaalisen markkinoinnin ja lopulta liiketoiminnan kannalta. On myös tärkeää määrittää erilaisten kampanjoiden tavoitteet - jos tavoitteenasi on tavoitella funnelin yläpään asiakkaita, konversioiden seuraaminen ei välttämättä ole niin relevanttia. Alla lueteltuna muutamia useiden liiketoimintamallien kannalta merkittäviä tapahtumia verkossa, joita sinunkin kannattaisi harkita niiden seuraamisen kannalta: 

  • Yhteydenottolomakkeet 
  • Puhelut
  • Chat-sessiot
  • Ostot
  • Tietyn sisällön, esimerkiksi videon tai podcastin katselukerrat 

Konversioseuranta ei tietenkään rajoitu vain näihin  tapahtumiin - kyseessä voi olla mikä tahansa yrityksesi kannalta oleellinen tapahtuma. Myös offline-konversioita voidaan seurata  kivijalkakaupassa kyselyillä. Näin toimimalla varmistetaan, että koko asiakkaan polku saadaan taltioitua käyttöön seuraavia kampanjoita varten. 


Konversioseuranta Google Adsissa ja Facebookissa 

Artikkelin tässä osiossa käsittelemme, miten konversioseuranta toimii käytetyimmissä PPC-mainonnan kanavissa - Google Adsissa ja Facebookissa. 


Google Ads

Google Adsin konversioseuranta on yksi parhaimpia seurantamenetelmiä - jatkuvasti kehittyvä ja uutta tarjoava alusta pystyy seuraamaan niin puheluita, reittiohjepyyntöjä kuin myyntejäkin. Nämä vaihtoehdot tosin vaativat erillisen konversiokoodinpätkän asentamista verkkosivuille. 


Google Adsiin on lisäksi mahdollista tuoda konversiotapahtumia Google Analyticsista. Tämä menetelmä on hitusen haastavampi, mutta internetistä löytyvillä tutorial-videoilla pärjää kuka tahansa ilman koodaustaitoja, kunhan Google Tag Manager on asennettu verkkosivuille. Voit pyytää verkkosivusi kehittäjää asentamaan Tag Managerin, jollet itse vielä osaa. Google Analytics ja Google Ads kannattaa linkittää keskenään mahdollisimman tarkan ja  laajan datan kerryttämiseksi. Linkittämisen ansiosta näet Ads-dataa analytiikassa.


Facebook 

Matalien klikkihintojen ja hyvien kohdentamismahdollisuuksien vuoksi mainostaminen Facebookissa on yksi tehokkaimpia ja suosituimpia mainoskanavia. Mainostaminen Instagramissa hoituu kätevästi Facebookin mainostyökalun avulla. 


Näillä kanavilla on hyvin laajat kohdentamisen mahdolisuudet sekä konversioihin liittyvät mainonnan tavoitevaihtoehdot. Konversioseurantaa varten sinun tulee asentaa verkkosivuille pixel-koodinpätkä, joka seuraa erilaisia verkkosivuillasi tapahtuvia tapahtumia. Koodinpätkä asetetaan vain kerran, ja se seuraa sekä Instagramin että Facebookin konversioita. 


Konversioseurannan hyödyt 

Mikäli et ole jo vakuuttunut siitä, että konversioseurannan määrittäminen todella kannattaa, tässä vielä muutamia sen hyötyjä:


  1. Mitattavat tulokset

Kaikista suurin konversioseurannan hyöty on mitattavat tulokset - enää et joudu arpomaan, kuinka moni yhteydenotoista tulikaan mainonnasta, vaan näet kampanjakohtaiset konversioiden määrät analytiikasta tai suoraan mainonnan työkaluista. 


  1. ROI-optimoidut kampanjat 

Jos määrität konversioille arvon mainostyökaluissa, voit  myös optimoida mainosten jakelun suoraan ROI:lle. Lisäksi näet hyvin tarkasti, mitkä mainokset toimivat missäkin kohderyhmässä parhaiten. Kätevää, eikö? 


  1. Lisää hyödyllistä dataa asiakkaista 

Dataohjautuvassa markkinoinnissa data on kaiken a ja ö. Datalla on suuri merkitys tulevia kampanjoita suunnitellessa. Jos huomaat, että mainonta tuottaa konversioita eritoten tietyssä demografiassa tai vaikka uudelleenmarkkinointina, mainonnan budjetti kannattaa kohdentaa noihin kohderyhmiin. Ilman konversioseurantaa toimit sokkona. 

Yhteenveto

Konversioseurannan määrittäminen voi aluksi tuntua hankalalta, etenkin kun lähes jokainen mainosalusta tarjoaa omia seurannan työkalujaan. Tag Managerin asentamisen jälkeen määritys helpottuu kuitenkin huomattavasti eikä koodaustaitoja tarvita. Konversioseurannan määrittämisen jälkeen voit seurata, analysoida ja optimoida markkinointitoimenpiteitä entistä kätevämmin. Määrittämällä konversiot olet siis älykkäämpi markkinoija.